الله اکبر ، خامنه ای رهبر :: وبلاگ پاسداران ::

یک وبلاگ سیاسی از یک مهندس جوان وزارت دفاع عاشق سپاه A Political blog About Islamic Revolution Reguards

آخرين فشنـگ
ساعت ٥:٠٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸٤   کلمات کلیدی:

بسم الله .

ماجرای دوست بزرگوار ما آقای محمدرضا سرشار (فرزند جناب رضا رهگذر ) با وزير محترم ارشاد . 

- با تشکر از خود ايشان را که من را از درج اين مطلب زيبا مطلع فرمودند.

مقاله من با عنوان «آخرين فشنگ: وزارت ارشاد»، روزهاي پنج‌شنبه، شنبه و يك‌شنبه 25، 27 و 28 فروردين 84 در صفحه 12 روزنامه جوان به چاپ رسيد. اين يادداشت را حدود يك سال پيش نوشته بودم اما در روزنامه يا نشريه عمومي‌اي چاپ نشده بود. به مناسبت تصويب طرح تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد در مجلس هفتم، آن را ويراستم و به بچه هاي گروه ادب و هنر دادم تا منتشرش كنند.
همان شب قبل از انتشار، از من خواستند تا عنوان مقاله را عوض كنم. من هم عنوان «پاي‌بست‌هاي يك خانه» را انتخاب كردم؛ با عنوان فرعي «نيم نگاهي به كارنامه وزارت ارشاد».
اين مقاله در سه شماره پياپي منتشر شد. بعد از ظهر روز يك‌شنبه، به بچه‌هاي گروه گفتند كه ادامه مقاله را چاپ نكنند! بچه‌ها هم گفته بودند كه مقاله تمام شده و ادامه‌اي ندارد كه بخواهند چاپش نكنند.
امروز خبر را به من رساندند. پرس و جو كردم. معلوم شد آقاي تابش ـ يكي از مديركل‌هاي وزارت ارشاد ـ به روزنامه زنگ زده و از قول آقاي مسجد جامعي ـ وزير ارشاد ـ گله كرده است كه «چرا فقط نقاط سياه كارنامه ما را ديده‌ايد و چرا كارهاي خوب ما را هم نمي گوييد؟»
خلاصه گلايه جناب وزير همان و تصميم بر قطع انتشار مقاله تمام شده همان!

 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاى بست هاى يك خانه
محمد سرشار

ايران كشورغير قابل پيش بينى اى است. ايرانيان هيچگاه تلاش نكرده اند خود را با شيوه زندگى غربى مطابقت دهند. درست در زمانى كه تمام جهان ايمان به ليبرال - دمكراسى را موفق ترين تجربه انسان براى رسيدن به رفاه مى داند ايرانيان بر شاه خود مى شورند تا از نقشه او براى رسيدن به دروازه هاى تمدن بزرگ (!) جلوگيرى كنند و امام خمينى(ره) رهبر پر نفوذ مذهبى و سياسى از روستائيان و شهرنشينان مى خواهد كه براى زنده كردن قانون هاى اسلام كه از ۱۴۰۰ سال پيش اصولى تغيير ناپذير دارد از جان خود بگذرند.

پس از فرار شاه و پيروزى انقلاب اسلامى در طبقه هاى اجتماعى دگرگونى هاى مهمى رخ مى دهد و با استقرار ارزش ها و هنجارهاى تازه حاكمان جديدى نيز رشته امور را به دست مى گيرند.
از ديد غرب تا ۱۹ سال پس از انقلاب اسلامى ۵۷ حاكميت در ايران كليتى گسست ناپذير است كه سر ناسازگارى با نظم نوين جهانى دارد. اما پس از پيروزى غير منتظره رييس جمهور خاتمى در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ فرصت سخن گفتن با ايرانيان آهسته آهسته آماده شد.

پس از شش سال حكومت اصلاح طلبان بر ايران - در قوه مجريه، مجلس شوراى اسلامى و شوراهاى اسلامى شهر و روستا - هرچند كه اصلاح طلبان مى گويند نتوانسته اند بسيارى از شعارهاى خود را عملى كنند اما حركت هاى بنيادينى در عرصه فرهنگ صورت گرفته كه به نوعى سرخوردگى اصلاحات در عرصه سياست را جبران مى كند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مهمترين مرجع حكومتى براى اجراى سياست هاى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران است. به خاطر مشكلات اقتصادى جريان هاى هنرى و فرهنگى تنها با حمايت هاى حكومتى قادر به ادامه حيات هستند. به همين دليل در عمل مديران اين وزارتخانه افق هاى كلى هنر و فرهنگ را تعيين مى كنند.

پس از پيروزى انتخاباتى اصلاح طلبان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به وزارتى كليدى تبديل شد. ايرانيان سيد محمد خاتمى رييس جمهور ايران را از سال ها پيش كه وزير اين وزارتخانه بود مى شناختند. سيد عطاء الله مهاجرانى اولين وزير ارشاد خاتمى بود كه پس از دو بار استيضاح اصولگرايان استعفا كرد تا در مركز گفتگوى تمدنها به فرهنگ جهانى و بين المللى كردن شعارهاى رييس جمهور بپردازد. گفته مى شود كه او هم اكنون به دنبال كسب اجازه اقامت دائم در كشور انگليس، دشمن سنتى ايران است. مهاجرانى براى تهيه هزينه هاى اين اقامت حاضر شده كتابخانه شخصى خود را به فروش برساند. در واقع او اگر با انتشار رمان سياسى «بهشت خاكسترى» به همه نشان داد كه از حكومت جدا شده است، حالا به غربى ها مى فهماند كه براى زندگى ميان آنها حاضر است پيشينه فرهنگى خود را به حراج بگذارد.

على لاريجانى وزير ارشادى بود كه پس از استعفاى خاتمى از اين وزارتخانه جاى وى را گرفت. اصلاح طلبان مى گويند او اين بار هم مى خواهد با شركت در انتخابات رياست جمهورى سال آينده جاى خاتمى را بگيرد و به عنوان ششمين رييس جمهور ايران و سومين رييس جمهور غير روحانى سوگند ياد كند. اما دومين وزير ارشاد كابينه اصلاح طلبان شهرت و نفوذ اين سه نفر را ندارد. احمد مسجد جامعى سال ها معاون وزير ارشاد بود تا اينكه حساسيت ها عليه مهاجرانى هماى وزارت را بر شانه او نشاند. مسجد جامعى مردى است كه معاون بيشتر وزيران ارشاد جمهورى اسلامى بوده است. از سيد محمد خاتمى گرفته تا على لاريجانى و سيد عطاء الله مهاجرانى. اين سابقه نشان دهنده نوع نگاه سياستمداران ايرانى به اوست، چرا كه هيچ گروهى از جانب مسجد جامعى احساس خطر نمى كند. خانواده مذهبى وزير ارشاد مخصوصا پدر و عموهاى روحانى اش به او كمك كرده تا از تيغ تيز انتقادهاى روحانيان دور بماند، به همين خاطر سر اين وزارتخانه سالم مانده است اما بدنه آن داراى زخم هاى بسيارى است.
 
وزارت ارشاد اين مخالفت با ديندارى را در همه عرصه هاى هنرى تشويق مى كند. بهترين فيلم جشنواره دولتى فيلم فجر در سال ۸۰ فيلمى بود كه دين را به خانه اى روى آب تشبيه كرده بود. در انتهاى اين فيلم يك پزشك زنان بى بند و بار نشان داده مى شود كه در بهشت موعود مسلمانان همرتبه يك حافظ نوجوان قرآن كتاب مقدس مسلمانان است.

مهمترين زخم اين وزارتخانه مربوط به انتشار دو كتاب «زنان موسيقى ايران» و «زنان پرده نشين و مردان جوشن پوش» است. نويسندگان اين دو كتاب، ناشر آنها و حتى رييس اداره كتاب وزارت ارشاد متهمان اين پرونده بودند كه در دادگاه تجديد نظر مجازات زندان رييس اداره كتاب از سه ميليون تومان جزاى نقدى و محروميت دايم وى از تصدى نظارت بر انتشار كتاب و امور مشابه به يك سال انفصال موقت تبديل شد.
غلامحسين ساعدى از همكاران گروه تروريستى چريك هاى فدايى خلق بود كه براى سرنگونى حكومت نوپاى انقلابى همه تلاش خود را به كار بست و پس از ناكامى از ايران گريخت. او حتى در خارج از ايران به فعاليت هاى خود بر ضد جمهورى اسلامى ادامه داد و در مصاحبه اى دشنام هاى ركيكى را به بنيانگذار جمهورى اسلامى نسبت داد.

نادر نادر پور عضو مركزيت يكى از گروه هاى سلطنت طلب از ديگر شاعرانى است كه در فضاى جديد ايران كتاب هايش تجديد چاپ مى شوند و عكس او با كراوات روى جلد كتاب ها نقش مى بندد. در اين دوره عباس معروفى نيز شاهد انتشار مجدد آثارش و تبليغ آنها در روزنامه هاى ايرانى است. معروفى از شاهدان پرونده رستوران ميكونوس بود.

از ديگر قهرمانان فضاى جديد رضا براهنى است. او در مهمترين رمان خود به تبليغ تنفر ميان اقوام ايرانى و تاييد گرايش هاى تجزيه خواهانه پرداخته است. مهمترين مشكل داخلى جمهورى اسلامى ايران مى تواند تجزيه طلبى اقوام كرد، ترك، عرب، تركمن و حتى لر و بلوچ باشد. مشكلى كه در سال هاى اول تشكيل جمهورى اسلامى خود را به خوبى نشان داد. رضا براهنى توانست با رايزنى هاى گسترده در انجمن جهانى قلم، شديد اللحن ترين بيانيه هاى جهانى بيست و پنج سال اخير را عليه ايران به تصويب برساند.
 
حتى اگر اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهورى سال جارى مثل انتخابات شوراهاى اسلامى شهر و روستا و مجلس شوراى اسلامى شكست بخورند، تا سال ها نشانه هاى حضور آنان در عرصه فرهنگ باقى خواهد ماند، چرا كه فرهنگ ايرانيان در حال رانده شدن به مرحله اى است كه پس از آن بازگشى در كار نخواهد بود.

در واقع اصلاح طلبان براى پيروزى بر اصولگرايان بزرگترين لشگركشى فرهنگى تاريخ ايران را انجام داده اند. ارتشى كه تنها نيمى از نظاميان آن در داخل ايران زندگى مى كنند. رهبر فرزانه انقلاب سيزده سال پيش خطر تهاجم فرهنگى را به زمامداران ايران گوشزد كرده بودند اما اكنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى اصلاح طلبان رسما تهاجم فرهنگى را آغاز كرده است. پديده اى كه در هيچ جاى جهان سابقه نداشته است. دولت ايالات متحده آمريكا تنها در اتحاد جماهير شوروى توانست با ميلياردها دلار هزينه حكومتگرانى را بر سر كار بياورد كه با تزلزل مبانى فكرى حاكميت روند فروپاشى بزرگترين حكومت كمونيستى جهان را سرعت ببخشند.

اصلاح طلبان به درستى فهميده اند كه براى باقى ماندن بر كرسى هاى قدرت بايد روش زندگى ايرانيان را عوض كنند. روشى كه از طرز فكر مردم به وجود آمده است. آنها براى رسيدن به اين هدف از روشنفكران مخالف جمهورى اسلامى و نويسندگان در حاشيه كمك گرفته اند. اوج اين پيوند در روزنامه هاى اصلاح طلبان پديدار شده است. روزنامه «ياس نو» ارگان غير رسمى حزب مشاركت مهمترين حزب اصلاح طلب تا قبل از تعطيلى هر روز در صفحات هنرى خود به معرفى اين دسته هنرمندان مى پرداخت. همچنان كه صفحه ادبيات اين روزنامه جايگاه مطالب و اخبار نويسندگان و شاعران عضو كانون نويسندگان بود. گروهى كه بيست و چهار سال است در جمهورى اسلامى رسميت نيافته و مجوز فعاليت دريافت نكرده است.

تصوير رييس فعلى كانون نويسندگان در ده سال اخير فقط يك بار از تلويزيون جمهورى اسلامى پخش شده است، هنگامى كه محمود دولت آبادى در كنفرانس برلين مى كوشيد تا مخالفان حكومت ايران را به سكوت فرا بخواند تا بتواند سخنرانى كند، تلاشى كه بارها تجربه شد اما نتيجه نداد. اعضاى اين كانون غير قانونى با دومين كلمه نام حكومت ايران يعنى اسلامى مخالفند. بر همين اساس مرامنامه اين گروه بدون نام خدا آغاز مى شود.

وزارت ارشاد اين مخالفت با ديندارى را در همه عرصه هاى هنرى تشويق مى كند. بهترين فيلم جشنواره دولتى فيلم فجر در سال ۸۰ فيلمى بود كه دين را به خانه اى روى آب تشبيه كرده بود. در انتهاى اين فيلم يك پزشك زنان بى بند و بار نشان داده مى شود كه در بهشت موعود مسلمانان همرتبه يك حافظ نوجوان قرآن كتاب مقدس مسلمانان است.

رفتارها و سياست هاى فرهنگى اصلاح طلبان نشان مى دهد كه آنان براى پيروزى بر اصولگرايان از تجربه هاى غرب براى فتح آندلس درس گرفته اند. امروز در جمهورى اسلامى ايران اشاره غير مستقيم به روابط جنسى كاملا آزاد است. در فيلم بوتيك بهترين فيلم اول جشنواره دولتى فيلم فجر در سال ۸۲ اين كنايه ها بسيارند. در كتاب هاى داستانى و غير داستانى، اين روند شدت بيشترى دارد. دليل آن يك نكته ساده اما ظريف است: اصولگرايان و منتقدان دولت فرصت ندارند همه اين كتابها را بخوانند.

حتى اگر اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهورى سال جارى مثل انتخابات شوراهاى اسلامى شهر و روستا و مجلس شوراى اسلامى شكست بخورند، تا سال ها نشانه هاى حضور آنان در عرصه فرهنگ باقى خواهد ماند، چرا كه فرهنگ ايرانيان در حال رانده شدن به مرحله اى است كه پس از آن بازگشى در كار نخواهد بود.

 
 
 
تبلیغ ویـژه