الله اکبر ، خامنه ای رهبر :: وبلاگ پاسداران ::

یک وبلاگ سیاسی از یک مهندس جوان وزارت دفاع عاشق سپاه A Political blog About Islamic Revolution Reguards

حلــی کاپ
ساعت ۱٢:٥٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳۸٤   کلمات کلیدی:

بسم الله .

روبوت‌های فوتباليست در دبيرستان علامه حلی - استعدادهای درخشان - تهران.

سايت مسابقات

 

بخش‌هاي مسابقات:


بخش شبيه‌سازي
در اين بخش يك سري روبوت‌هاي شبيه‌سازي شده وجود دارند كه قسمت مكانيكي اين روبات‌ها از پيش ساخته شده است و وظيفة شركت‌كنندگان اين بخش ساختن مغز اين روبات و قسمت هوش مصنوعي آن مي‌باشد كه اين عمل را با برنامه‌نويسي درمحيطي شبيه‌سازي انجام مي‌دهند. براي اين هدف سعي شده است تا حد امكان قوانين شبيه قوانين فوتبال انسانها (جام جهاني فوتبال) باشد. براي مثال تعداد بازيكن‌ها 11 نفر و اندازه زمين و … مطابق با استاندارد‌هاي فيفا مي‌باشد.

 

بخش فوتباليست‌هاي كوچك (جونيور)
مسابقات جونيور در مسابقات روبوكاپ جهاني به منظور ايجاد بستري مناسب براي نوجوانان براي شركت در مسابقات روبوكاپ طرح‌ريزي شد. در اين ليگ مسابقات در سه سطح حركات موزون، امداد و فوتبال برگزار مي‌شود.
در سطح امداد، روبات‌ها با خواندن مسير علامتگذاري شده و عبور از سطوح مختلف شيبدار به اعلان محل مصدومان نقاشي شده بر روي سطح زمين مي‌پردازند. مهمترين سطح مسابقات جونيور سطح فوتبال آن است كه در چهار قسمت فوتباليست‌هاي 1×1 ابتدايي و متوسط و فوتباليست‌هاي 2×2 ابتدايي و ثانويه برگزار مي‌شود. دراين  سري از مسابقات روبات‌ها بر روي زميني كه به صورت طيف از سياه به سفيد طراحي شده حركت مي‌كنند و با بهره‌گيري از رنگ زمين و با قطب‌نماهاي الكتريكي يا تشخيص رنگ ديواره‌ها به سمت زمين حريف حركت مي‌كنند. توپ اين مسابقه، اشعه مادون قرمز از خود نشان مي‌دهد و با اين عمل، روبات‌ها به سمت آن حركت مي‌كنند و به بازي ادامه مي‌دهند. روبوت‌هاي فوتباليست كوچك نخستين گام از ساخت روبوت‌هاي فوتباليست واقعي است تا هدف اصلي روبوكاپ جهاني يعني مسابقه بين دو تيم روبوت‌هاي انسان نماي فوتباليست‌ و تيم منتخب فوتباليست‌هاي جهان تا سال 2050 را جامه عمل بپوشاند. روبوت‌هاي فوتباليست كوچك با رشد علمي و سني طراحان و سازندگان آن به روبوت‌هاي فوتباليست سايز كوچك  و پس از آن به روبوت‌هاي فوتباليست‌هاي سايز متوسط  و نهايتاً به روبوت‌هاي انسان‌نما  ختم مي شود.

 

بخش مسيرياب
در رشته مسيرياب روبوت بايد توانايي حركت روي يك مسير مشخص شده با خط سياه روي زمينه سفيد را در كمترين زمان ممكن داشته باشد. رشته تعقيب خط تنها رشته‌اي است كه رقابت جذابي را در طيف وسيعي از مخاطبين از مقاطع مختلف تحصيلي به وجود آورده و نقطه آغازين كار روبوتيك براي ورود به اين عرصه به شمار مي‌رود. تجربيات بدست آمده در طراحي و ساخت اين رشته از مسابقات روبوتيك، ادامه كار در ساير رشته‌ها را آسان‌تر مي‌سازد.
اين رشته بومي‌ترين نوع مسابقات روبوتيك مي‌باشد.


 

بخش امداد
وقتي حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد؛ روبوت‌ها مي‌توانند در شناسايي، تعيين وضعيت و تعيين مكان مصدومين مورد استفاده قرار گيرند و به اين ترتيب سرعت عمليات امداد و تعداد نجات يافتگان افزايش مي‌يابد.
در سال‌هاي اخير، رشته «روبوت‌هاي امداد» به رشته‌هاي متنوع  مسابقات روبوكاپ جهاني اضافه شده است. شركت در اين رشته نيازمند روبوت‌هاي پيشرفته‌تر، برنامه‌ريز‌ي‌هاي دقيق‌تر و دانش‌ فني بيشتري نسبت به ديگر رشته‌ها است. روبوت‌ امداد بايد قابليت‌هاي عمومي زير را داشته باشد:
ــ قدرت حركت در مسيرهاي صعب‌العبور مثل شيب‌هاي تند و آوار.
ــ سرعت و ظرافت در حركت به طوري كه امكان دستيابي و شناسايي نقاط دور از دست را داشته باشد.
ــ توانايي ارسال اطلاعات حاكي از دماي محيط، وجود دي‌اكسيد كربن و اطلاعات دقيق تصويري و صوتي از محيط را داشته باشد.
در مسابقات جهاني روبوت امداد بر چند اصل تأكيد شده است؛  خودكاري ، هماهنگي جمعي خودكار ميان چند روبوت، سرعت و دقت.  لزوم نصب حسگر‌ هاي متعدد و متنوع بر روي روبوت ايجاب مي‌كند كه اين روبوت‌ها از نظر حجم، وزن و توانايي‌هاي مكانيكي در سطحي عالي باشند.
رشته «امداد آتش» و در سومين دوره مسابقات حلي‌كاپ در جهت كسب توانايي‌هاي عالي روبوتيك طراحي شده‌اند. تركيب‌ توانايي‌هاي روبوتيك در اين رشته، ما را به توانايي‌هاي يك روبوت امداد‌گر نزديك مي‌كند.
در رشته «امداد آتش» يك روبوت هوشمند مي‌بايد طي سه مرحله، دو منبع حريق را اطفاء نموده؛ حركت، صدا، دما و موقعيت هدف‌هاي معين شده را تشخيص دهد و علائم مربوطه را ارسال نمايد

 
 

 
نتایج مسابقات
ساعت ۴۰ : ۱۰

نتایج در بخش تعقیب خط تا ساعت 14:30

۱- Path finder VII از دبیرستان علامه حلی =» ۸.۴۴ ثانیه
۲- روبوسار از دانشگاه آزاد گرمسار =» ۸.۶۴ ثانیه
۳- Path finder III از دبیرستان علامه حلی =» ۸.۸۰ ثانیه

 
نتایج بخشهای مختلف تا ساعت 11:00

جونیور:

گروه A:

خلیج فارس اصفهان ۵ - روبوتیز بابل ۰

گروه B:

IJR ایلام ۰ - جونیور ۳ تهران ۵
شهید اژه ای اصفهان ۵ - روبونیک ۳ نیکان ۰

گروه C:

مانشت ایلام ۰ - روبونیک ۱ نیکان ۵

گروه D:

جونیور ۲ تهران ۵ - IRG ایلام ۰
اسپادانا اصفهان ۵ - روبونیک ۲ نیکان ۰
تمامی بازیها با انصراف یکی از تیمها به پایان رسیده است(!!!).

 Simulation3D:

 8MHM8 : 0 - Caspian : 5
Mersad 2 : 1 - RoboSina3D : 0
Mersad 1 : 0 - Kavir : 3
MRL : 2 - Espadana : 0
8MHM8 : 0 - Arman : 2
Mersad 2 : 0 - Caspian : 5
Mersad 1 : 0 - Delta3 : 0

نتایج در بخش تعقیب خط تا آخر وقت جمعه
نتایج در بخش تعقیب خط تا آخر وقت جمعه به شرح زیر است:

۱- Path Finder VII دبیرستان علامه حلی =» ۸.۴۴ ثانیه
۲- روبوسار ۱ از دانشگاه آزاد گرمسار =» ۸.۶۴ ثانیه
۳- Path finder III دبیرستان علامه حلی =» ۸.۸۰ ثانیه
۴- Path finder I دبیرستان علامه حلی =» ۹.۶۳ ثانیه
۵- Path finder II دبیرستان علامه حلی =» ۱۰.۴۷ ثانیه
۶- رازی ۱ از دانشگاه رازی (بطور مشترک) =» ۱۰.۴۷ ثانیه
۷- تاپار از دانشکده فنی دانشگاه رازی =» ۱۰.۵۸ ثانیه 
۸- راه رشد ۲ از دبیرستان راه رشد =» ۱۰.۹۵ ثانیه
۹- Path finder 2005 دبیرستان علامه حلی =» ۱۱.۲۷ ثانیه
۱۰- اهواز ۱ دبیرستان شهید بهشتی اهواز =» ۱۱.۹۴ ثانیه
۱۱- پیشرو از دبیرستان شهید بهشتی اهواز =» ۱۲.۰۰ ثانیه
۱۲- رازی ۲ از دانشگاه رازی کرمانشاه =» ۱۳.۰۹ ثانیه
۱۳- آرکانتاس از دبیرستان شهید آقایی تهران =» ۱۳.۴۴ ثانیه
۱۴- ایران روبوتیک.کام از دانشگاه شهید بهشتی تهران =» ۱۵.۰۸ ثانیه
۱۵- MHK04 از شهید سلطانی کرج =» ۱۵.۴۰ ثانیه
۱۶- Hymend از دبیرستان فرزانگان یزد =» ۱۶.۰۸ ثانیه
۱۷- روبوسار ۳ از دانشگاه آزاد گرمسار =» ۱۶.۳۰ ثانیه
۱۷- راه رشد ۱ از دبیرستان راه رشد تهران(بطور مشترک) =» ۱۶.۳۰ ثانیه
۱۸- خلاقیت از پژوهشسرای نجف آباد =» ۱۶.۶۳
 ۱۹- PSF از فرزانگان یزد =» ۱۷.۱۵ ثانیه
۲۰- Craft از شهید بهشتی اهواز =» ۱۹.۱۶ ثانیه
۲۱- Genius از فرزانگان اراک =» ۲۳.۹۶ ثانیه
۲۲- روبودز از شیخ انصاری دزفول =» ۳۲.۵۰ ثانیه
۲۳- پروتون از علامه حلی اراک =» ۳۷.۶۰ ثانیه
۲۴- میبد از فرزانگان یزد =» ۴۴.۰۰ ثانیه
۲۵- مگنا از شهید بهشتی خرم آباد =» ۹۲.۰۰ ثانیه
۲۶- Sprit از شهید بهشتی خرم آباد =» ۱۰۰.۰۰ ثانیه


 
 
 
تبلیغ ویـژه